Recensie: Hollenthon – Opus Magnum

Jaar van release: 2008
Label: Napalm Records

hollenthon-opusmagnum

Martin Schirenc heeft het er maar druk mee; nu zijn ene band Pungent Stench weer op een lager pitje staat, heeft hij eindelijk tijd gevonden om aandacht te besteden aan zijn andere band Hollenthon. Naar mijn idee een beetje het ondergeschoven kindje van de twee, aangezien het alweer zeven jaar geleden is dat er een album verscheen aan het Hollenthonfront. Daar komt nu verandering met de nieuwe plaat Opus Magnum en er staan meteen een aantal zomerfestivals op stapel.

Hoewel het gebruikelijker is om te spreken van een Magnum Opus dan een Opus Magnum komt de betekenis van beide op hetzelfde neer: het beste, meest populaire of bekende werk van een artiest oftewel zijn meesterwerk. Nu heeft Hollenthon al een meesterwerkje afgeleverd met zijn tweede album With Vilest Of Worms To Dwell en het is maar de vraag of Hollenthon dit kan overtreffen met Opus Magnum.

Openingsnummer On The Wings Of A Dove werd al gepresenteerd tijdens het optreden van de band op de Arnhem Metal Meeting en bij het nummer Son Of Perdition is inmiddels al een clip verschenen. Misterium Babel opent met Arabische vrouwenzang en weet een heerlijk oosters sfeertje neer te zetten. Het intro van Dying Embers doet denken aan Opeth en gaat vervolgens over in een stevig nummer met indrukwekkende koorzang.

Het unieke geluid van Hollenthon is lastig te omschrijven en zelf heeft Schirenc al allerlei termen hiervoor gehoord, zoals Opeth meets Therion. Opus Magnum klinkt in ieder geval typisch Hollenthon dankzij de nodige koorstukken, gitaarsolo’s, Arabische riedeltjes, de rauwe zang van Schirenc en vrouwenzang van zijn ex-vrouw Elena. Op zich weinig nieuws ten opzichte van With Vilest Of Worms To Dwell, alleen lijkt het gitaarspel nu wat simpeler dan eerst en zijn de nummers wat minder episch en meer recht toe recht aan-metal.

Het moge duidelijk zijn dat Opus Magnum een heerlijk werkje is geworden met acht sterke nummers. Toch lijkt het erop dat dit album een herhalingsoefening is van With Vilest Of Worms To Dwell en dat op een iets lager niveau. Hollenthon mag dan wel terug zijn met een prima album, maar het beloofde meesterwerk is Opus Magnum niet geworden.

Tracklist:
1. On The Wings Of A Dove
2. To Fabled Lands